
Sedam faza nastajanja projekta
Završetak svakog projekta idealno je vrijeme za osvrt i analizu, ali i za ponos ukoliko se željeni cilj uspije realizirati u planiranom roku. Nama je to uspjelo s projektom „Jazbina“, na kojeg smo izuzetno ponosni. Ključeve smo predali zadovoljnim prvim stanarima, proslavili veliki trenutak sa suradnicima, ali put do tog trenutka bio je ispunjen i s puno situacija u kojima nam nije bilo do slavlja. Međutim, korak po korak, sve smo izazove rješavali te opravdali povjerenje kupaca.
Projekt je prošao kroz sedam faza provedbe:
1. Odabir lokacije i kupnja parcele (trajanje cca. devet mjeseci)
Gotovo devet mjeseci tražili smo željenu lokaciju. Svašta smo vidjeli i doživjeli. Neke lokacije su nam prodane ispred nosa, neke su uz parcelu nudile i pravne zavrzlame i neriješeno stanje u zemljišnim knjigama, za neke se nismo mogli dogovoriti oko cijene s prodavateljima… Na kraju se ukazala TA lokacija. Došli smo na parcelu i odmah kliknuli, što prevedeno znači - dobili viziju koncepta zgrade kakvu želimo izgraditi, ispregovarali smo uvjete, papiri su bili u redu - osjetili smo da je to – to! Kupujemo!
2. Projektiranje idejnog rješenja buduće zgrade i ishođenje posebnih uvjeta (trajanje cca. dva + dva mjeseca)
Budući da smo odmah imali viziju kakvu zgradu želimo, koji koncept bi odgovarao odabranoj lokaciji, naše ideje i zahtjeve smo skicirali arhitektu kako bi krenuo s projektiranjem. Njime se definira veličina zgrade, tlocrtni raspored prostorija i okoliša te budući vizual zgrade. Proces projektiranja podrazumijevao je stalan kontakt s arhitektom dok se nismo uskladili sa svim željama i mogućnostima. Nakon prvog rješenja dali smo komentare što bi poboljšali, izmijenili, povećali/smanjili, dodali ili oduzeli. Potom je došlo drugo rješenje pa novi komentari, pa treća i četvrta varijanta koja se pokazala poboljšanom verzijom prve i to je bilo to. Takvu zgradu želimo graditi! Nešto manje od dva mjeseca trebalo je da se naša vizualizacija vidi na crtežu u pravim omjerima.
Arhitektov je zadatak da finalnu varijantu uredi za predaju projekta za ishođenje posebnih uvjeta i to je početak najizazovnijeg dijela posla svakog investitora - susret s administracijom i državnim/gradskim službama. Kada se za lokaciju dobiju posebni uvjeti, arhitekt dodatno razrađuje glavni projekt sa svojim suradnicima. Taj je posao trajao još cca. dva mjeseca.
3. Projektiranje glavnog projekta i ishođenje građevinske dozvole (trajanje: 10 mjeseci)
Ovo je definitivno najteži segment kod kreiranja vremenskog plana projekta. U idealnim uvjetima za građevinsku dozvolu bi se dio trebalo planirati tri mjeseca, no uzevši u obzir domaće okolnosti u startu smo planirali pet mjeseci koje smo nadogradili s još tri mjeseca, računajući da ćemo tim rastezanjem u planiranju osigurati dovoljno vremena i ublažiti očekivani stres koji donosi slanje mailova, zvanje, odlaženje referentima…
Velika upornost, strpljenje, ali priznat ćemo i gluma (tako nam je drago da smo OPET usput svratili da vidimo kada će naš predmet doći na red…), nakon deset mjeseci urodilo je plodom. Preživjeli smo!

4. Izgradnja zgrade (trajanje: 15 mjeseci)
Dozvola je u rukama! Za investitora tada kreće najdraži i najzanimljiviji dio posla - gradnja! Meling Gradnju vode iskusni inženjeri i kad smo došli do ove faze u kojoj sve konačno ovisi samo o nama, našem planiranju i vođenju našeg tima ljudi, odahnuli smo i počeli raditi. Konstrukcija zgrade je dovršena brzo, međutim iako smo kod odabira kooperanata iskusni pa samim time i oprezni, suradnja na zahtjevnim projektima uvijek donosi i mogućnost raznih izazova. Neki bi građevinari zadani posao napravili po nekoj svojoj šabloni koja nama nije odgovarala pa su ga morali ponavljati, neki su znali reći da se naši zahtjevi ne mogu realizirati pa bi na kraju u tome ipak uspjeli. Na kraju je zgrada veličine preko 400m2 dovršena nakon 15 mjeseci zahvaljujući ponajprije stalnoj aktivnoj komunikaciji i ustrajnom, kvalitetnom nadzoru.
5. Tehnički pregled i ishođenje uporabne dozvole (trajanje: cca. dva do pet mjeseci)
Tehnički pregled investitora ponovo dovodi u fazu mrske mu administracije i papira, ali i čekanja. Da bi se zgrada mogla prijaviti za tehnički pregled mora biti priključena na javnu mrežu. Za prijavu tehničkog pregleda potrebno je prikupiti ateste, certifikate, izjave izvođača, organizirati ispitivanje zgrade. Kad se taj dio uspije riješiti preostaje čekanje poziva za izlazak na tehnički pregled i dobivanje uporabne dozvole.
Budući da kao investitor iz iskustva znamo da se na sve to u Zagrebu (pre)dugo čeka zahtjeve smo, kako bismo projekt dovršili u roku, predali još u srednjoj fazi gradnje i tako si, naravno, uz aktivno zvanje i ponovno vježbanje upornosti, osigurali dovršetak i ove faze projekta na vrijeme.
6. Etažiranje i upis nekretnine u zemljišne knjige (trajanje: cca. 1,5 mjesec)
Kao investitori na svakom od projekata nešto naučimo. Na ovom smo naučili da se etažiranje može obaviti prije ishođenja uporabne dozvole i tu mogućnost smo iskoristili. Zbog vremena izgubljenog na sve administrativne zavrzlame to se pokazalo kao „as u rukavu“ za stizanje rokova. Imali smo i sreću i izbjegli štrajk državnih službenika što bi cijeli proces odužilo. Neskromno ćemo zaključiti - kad vrijedno i pošteno radiš mora ti se i sreća u nekom trenutku osmjehnuti.
7. Primopredaja nekretnine kupcima
Zadnji korak u procesu realizacije projekta je predaja nekretnine kupcima. Nećemo skrivati da je za nas kao investitore to bio vrlo emotivan trenutak. U realizaciju ovog projekta uložili smo tri godine svog života. Uložili smo znanje, ogroman trud i rad. Događali su se trenuci u kojima smo se pitali je li nam to trebalo, a onda bi došli na gradilište i sam pogled na zgradu bi bio potvrda da jest. Pomno smo birali i kupce za stanove, željeli smo biti sigurni da će biti zadovoljni s domom koji za njih gradimo. Njihovo zadovoljstvo nam je nagrada i motivacija za daljnji rad i za kreiranje novih projekata na kojima ćemo raditi s jednakim entuzijazmom.
Kroz tri godine, od vizualizacije do realizacije projekta, kao investitor smo nadogradili svoja znanja i stekli brojna nova iskustva. Uspjeli smo premostiti i okolnosti koje nam nisu išle na ruku, od pandemije preko rata u Ukrajini i posljedično divljanja cijena što je dovelo i do probijanja budžeta. No, unatoč svim izazovima, cilj je ostvaren. Projekt Jazbina ćemo s velikim zadovoljstvom predstavljati kao dio svog portfelja.